دانلود مقاله ارشد حسابداری بررسی قابلیت گزارشگری مطلوب سیستم اطلاعات حسابداری شهرداری های استان اردبیل 

 

فهرست مطالب

ـ چکیده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

فصل اول : کلیات پژوهش

1ـ1ـ دیباچه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

1ـ2ـ بیان مسئله وانگیزه برگزیدن موضوع پژوهش. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4

1ـ3ـ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5

1ـ4ـ اهداف پژوهش ...  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6

1ـ5ـ فرضیه های پژوهش . . . . . .  . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

1ـ6ـ روش پزوهش. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1ـ7ـروش جمع آوری اطلاعات . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8

1ـ8ـ قلمرو پژوهش . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8

1ـ9ـ متغیر های پژوهش. . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

1ـ10ـ محدودیت های پژوهش. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

1ـ11ـ تعریف واژگان واصطلاحات کلیدی  . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . .10

1ـ12ـ ساختار پژوهش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

فصل دوم : چارچوب نظری و پیشینه پژوهش

گفتار اول : مفاهیم حسابداری و گزارشگری مالی و دولتی

2ـ1ـ1ـ دیباچه . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

2ـ1ـ2ـ تعریف حسابداری و حسابداری دولتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

2ـ1ـ3ـ تعریف گزارشگری مالی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

2ـ1ـ4ـ اهداف گزارشگری مالی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

2ـ1ـ5ـ گزارشگری مالی در ایران . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

2ـ1ـ6ـ گزارشگری مالی در عصر تجارت الکترونیک. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

2ـ1ـ7ـ استفاده کنندگان از گزارشگری مالی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . ..24

2ـ1ـ8ـ امکان ارتقا گزارشگری مالی در ایران . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 25

2ـ1ـ9ـ تحولات اساسی در گزارشگری . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . 27

2ـ1ـ10ـ واحد گزارشگری مالی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2ـ1ـ11ـ جایگاه تئوری وجوه مستقل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30

2ـ1ـ12ـ جریان اطلاعاتی گزارشگری مالی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31

2ـ1ـ13ـ محدودیت های گزارشگری مالی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32

2ـ1ـ14ـ گزارشگری مالی دولتی. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .34

2ـ1ـ15ـ اهداف گزارشگری مالی دولتی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36

2ـ1ـ16ـ مفهوم مسئولیت پاسخگویی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36

2ـ1ـ17ـ اصول حسابداری و گزارشگری مالی دولتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2ـ1ـ18ـ مبانی حسابداری دولتی. . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2ـ1ـ19ـ مبانی تعهدی در حسابداری دولتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2ـ1ـ20ـسامانه حسابداری حساب مستقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

2ـ1ـ21ـ انواع حسابهای مستقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42

2ـ1ـ22ـ ارزیابی عملکردسامانه گزارشگری مالی و ارتباط آن با مدیریت دولتی . . . . . . . . . . . . .44

گفتار دوم : شهرداری ها و گزارشگری مالی شهرداری ها

2ـ2ـ1ـ شهرداری ها بحث نظری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46

2ـ2ـ2ـ پیشینه ، رشد و تحول شهرداری در ایران. . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . .48

2ـ2ـ3ـ مسائل مربوط به گزارشگری مالی مطلوب در شهرداری های و ارتباط آن با سامانه مالی.  .51

2ـ2ـ4ـ استفاده کنندگان گزارش های مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52

2ـ2ـ5ـ خصوصیات ، محسنات و کاربرد حسابداری شهرداری ها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

2ـ2ـ6ـ اصول و موازین حسابداری شهرداری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56

2ـ2ـ7ـ اصول حسابداری در شهرداری ها و مفهوم بودجه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59

2ـ2ـ8ـ خلاصه دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شهرداری ها  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66

2ـ2ـ9ـ حسابداری بودجه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

گفتار سوم : پیشینه پژوهش

2ـ3ـ1ـ موانع اجرای حسابرسی صورتهای مالی موسسات غیر انتفایی (شهرداری های استان کردستان و آذربایجانغربی . . . . . . .69

2ـ3ـ2ـ ارزیابی میزان پاسخگویی نظام مالی دولت جمهوری اسلامی ایران. . . . . . . . . . . . . . . . .70

2ـ3ـ3ـ بررسی موانع توسعه حسابداری دولتی و اثرات آن بر گزارشگری مالی دولتی . . . . . . . . .71

2ـ3ـ4ـ گزارش ارزیابی مدیریت از کنترل داخلی و بررسی فایده مندی برون سازمانی آن در ایران.72

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

3ـ1ـ دیباچه . . . . . . .  ... . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . .75

3ـ2ـ جامعه آماری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..  . . . . . . . . . . . . . .75

3ـ3ـ تعیین حجم نمونه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

3ـ4ـ متغیرهای پژوهش  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80

3ـ5ـ فرضیه های پژوهش با تعداد پرسشها در هر فرضیه. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .80

3ـ6ـ روش پژوهش . . . . . . . .... . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .81

3ـ7ـ روش گردآوری اطلاعات . .  . . . . .  .. . . . . . . . . . . . . . . . . 83

3ـ8 ـ ابزار اندازه گیری اطلاعات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84

3ـ9ـ روایی و پایایی ابزار پژوهش. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84

3ـ9ـ1ـ روایی پرسشنامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84

3ـ9ـ2ـ پایایی ابزار پژوهش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86

3ـ10ـ آماره آزمون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

4ـ1ـ دیباچه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90

4ـ2ـ توصیف نمونه آماری. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91

4ـ2ـ1ـ جنسیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92

4ـ2ـ2ـ میزان تحصیلات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93

4ـ2ـ3ـ رشته تحصیلی . . . . . .. . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93

4ـ2ـ4ـ سابقه خدمت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94

4ـ2ـ5ـ سمت سازمانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94

4ـ3ـ آزمون فرضیه ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95

4ـ3ـ1ـ آزمون فرضیه اول . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95

4ـ3ـ2ـ آزمون فرضیه دوم . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98

4ـ3ـ3ـ آزمون فرضیه سوم. . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101

4ـ4ـ فرضیه اصلی . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104

4ـ5ـ نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش

5ـ1ـ دیباچه . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108

5ـ2ـ نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

5ـ3ـ پیشنهادها  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111

5ـ3ـ1ـ پیشنهادها مبتنی بر یافته های پژوهش . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111

5ـ3ـ2ـ پیشنهادها برای پژوهش های بعدی .. . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . .113

منابع . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .114

1ـ 1 ـ دیباچه

دولت و واحدهای تابعه، شهرداریها و همچنین نهادهای عمومی غیر دولتی، از جمله سازمان‌های بزرگ بخش عمومی ایران محسوب می­شوند. بنابراین، با ارائه تحلیلی در مورد گزارشگری مالی این قبیل سازمانها می­توان سیمای وضعیت گزارشگری مالی بخش عمومی را یکی از ابزارهای اصلی ایفای مسئولیت پاسخگویی مقامات برگزیده و منصوب سازمانهای بزرگ بخش عمومی است برای دست یابی و ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی، شرایط لازم را فراهم کرد. با افزایش سطح مطالبات شهروندان دایر بر حق دانستن حقایق و پاسخ خواهی، دولتمردان و سیاستمداران کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را بر آن داشت تا نظام گزارشگری مالی نوینی را که مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی مجهز نمایند. چون در جوامعی که دولتها بر اساس رای مستقیم مردم برگزیده می شوندتوان ناشی از اراده مردم است مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . ولی گفته می شود که توجه ناکافی بر منابع مالی واقتصادی عمومی مقامات برگزیده شده و منصوب سازمانهای بزرگ بخش عمومی ایران ورشد ناچیز یا افت سطح مطالبات شهروندی در مورد حق دانستن حقایق و نظارت مردم‌سالار،از جمله دلایلی است که نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران را با نارسایی­های در خورملاحظه‌ای روبروساخته است. (باباجانی،حعفر،1378،ص 1و2)

در این میان، دگرگون سازی شهرداریهای کشور در برای افزایش هرچه بیشتر امور مشارکت‌پذیر مردمی و تلاش در ایجاد خودکفایی شهرداری‌ها از راههای ارائه خدمات و دریافت عوارض بابت خدمات انجام شده، اعمال مدیریت صحیح و تصمیمات مناسب و بهنگام شهرداران را ایجاب می‌نماید، اجرای سیاست دولتی مبنی بر خودکفایی شهرداری‌های کشور امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی که بر مبنای بودجه عملیاتی، شهرداری در واحد مالی تهیه و تنظیم شده باشد، تحلیل و تفسیر این صورتهای مالی به مسئولین و شهرداران این امکان را خواهد داد تا نسبت به حذف درآمدهای پرهزینه و زائد و ایجاد درآمدهای سهل الوصول اقدام نمایند . و همچنین عوامل ایجاد کننده را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند در این پژوهش پژوهشگر تلاش می کند تا ارزیابی دقیقی از وضعیت گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل انجام داده و در صورت امکان پیشنهادهائی عملی و مناسب برای ارتقاء وضعیت گزارشگری این سازمان ارائه نماید

1ـ2ـ بیان مسئلهوانگیزه برگزیدن موضوع پژوهش

امروزه افراد جامعه بیش از هر زمان دیگری نسبت به آینده خودشان حساسیت نشان می­دهند. شهرداری­ها به عنوان یک سازمان عمومی برای پاسخگوئی به نیازهای اطلاعاتی مردم تلاش می­کنند گزارش عملکرد خود را در قالب اعدادوارقام ارائه نمایند.برای مثال : اگر کل حساب تراز افتتاحیه شهرداری اردبیل مبلغ 10265000ریال دارایی ها را نشان دهد و همان مبلغ بدهی و مازاد تخصیص یافته و نیافته را تشکیل داده باشد و بودجه مصوب ابلاغ شده از شهرداری ها برای سال مالی بالاشامل ماده‌های مختلف همچون ماده یک حقوق و دستمزد 540000ریال ،ماده دوارتباطات 250000 ریال،ماده‌سه‌اجاره210000ریال ماده چهار خرید خدمات 415000 ریال و . . .  در شهرداری تلاش می شود یا توجه به منابع در دسترس و شناسایی محل درآمدها تلاش می کند برای راهنمایی و کمک به دستگاه مدیریت علاوه بر صورتحساب هایی که بطورمعمول در پایان دوره(صورتحساب درآمد و هزینه،صورتحساب مازاد و ترازنامه)تهیه‌وارائه می گردد در طی دوره مالی و یا فاصله های کوتاه نیز گزارش و صورتحساب های جداگانه تهیه می‌گردد که اهم آن به قرار زیر است:

1ـ در آمدها وصولی و هزینه های انجام شده یک دوره و مقایسه آن با در آمدهای وصولی و   هزینه های انجام شده دوره قبل .

2ـ نمودار فعالیتهای مالی یکساله و مقایسه آن با برآوردهای بودجه و یا فعالیت های سال قبل.

3ـ صورت وضعیت صندوق و بانک شامل صورتهای دریافت و پرداخت .

شفاف­سازی اطلاعات مورد ارائه به استفاده‌کنندگان از جمله، شهروندان، شورای شهر و مقامات ذیصلاح یکی از وظایف اصلی‌ شهرداری‌ها است بدین منظور برقراری یک نظام گزارشگری مالی­ مطلوب برای ایفای مسئولیت پاسخگویی شهرداری‌ها الزامی است. اطلاعات­ مالی توسط گروههای مختلف برای مقاصد گوناگون بکار گرفته می­شوند. شورای شهر، مردم و مسئولین دستگاه‌های دولتی مرتبط با شهرداری‌ها از استفاده‌کنندگان عمده گزارشات و سامانه مالی شهرداری‌ها می­باشند که پاسخگو یا عدم‌ پاسخگو بودن این سامانه به استفاده‌کنندگان، نشانگر وضعیت این سامانه­هاست. سامانه مناسب از اجزایی تشکیل می‌شود که زنجیروار عمل می­کنند و کارکرد نامناسب هرجزء این زنجیر می­تواند عملکرد کل نظام گزارشگری مالی را با مشکل روبروکند. بدیهی است طراحی و   به کارگیری یک نظام مناسب گزارشگری نیازمند دانش و تجربه کافی و مناسب است، که به نظر می‌رسد هم‌ اکنون در شهرداری‌های استان اردبیل با مشکلاتی روبرو است. و از آنجائی که پژوهشگر برای یافتن پاسخ سوالات ذهنی خودکه اکثرمردم نیز با آن مواجه بودندکه چرا   شهرداری ها صورت مالی خود را به صورت شفاف ارائه نمی کنند چون همواره اختلافاتی میان اجرای طرحها و بودجه شهرها دیده می شد سوال اصلی مطرح شده این بودکه1- آیاسامانه گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل ازقابلیت های مورد انتظار از یک نظام گزارشگری مالی مطلوب برخوردارمی باشد؟ 2- سامانه تامین اعتبار مورد استفاده گزارشگری مالی در شهرداری های استان اردبیل تا چه اندازه توانایی کنترل هزینه های برنامه، طرحها و پروژهای مصوب سالانه شهرداری ها  رادارد؟3-آیا سامانه حسابداری دولتی مورد استفاده در گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل تا چه اندازه امکان توانایی گزارش دهی صورت های مالی رابه نحوه مطلوب رادارد؟ 4-سامانه خزانه داری مورد استفاده در گزارشگر مالی  شهرداری های استان اردبیل  تا چه اندازه امکان بازتاب اطلاعات مربوط به صورتهای مالی را دارد ؟ که از چهار سوال بالاسوال اول به عنوان سوال اصلی وسه سوال بعدی به عنوان سوالات فرعی در نظر گرفته شد بنابراین در این پژوهش ضعف های نظام گزارشگری مالی شهرداری های نمونه استان اردبیل با  کسب نظر متخصصان مشخص و در صورت امکان پیشنهادهائی برای رفع این ضعف ها و تقویت نظام گزارشگری مالی سازمانهای یاد شده ارائه خواهد شد.

1ـ3ـ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش:

مدیریت دولت در امور اقتصادی از آن برای تاثیر اساسی در سرنوشت ملت دارد که اقتصاد ما اقتصاد دولتی است ، شکوفایی اقتصاد دولتی نتایج پر بار برای تمام شئون کشور و رکود اقتصادی بحرانهای مهیبی برای آن به دنبال دارد . پس امور اقتصادی دولت مهم و پاسخگویی در زمینه امور اقتصادی مهمتر است . مسئولین باید به آنچه که حق مردم ایجاب می کند در زمینه مسائل اقتصادی و دخل و خرج های دولتی به آنها گزارش دهند . مطالعه در زمینه های بالاو مقایسه وضع موجود در ایران و تشخیص نارسایی های اساسی گزارشگری مالی دولتی ، به منظور دستیابی به نظام های مناسب و قابل اجرا با در نظر گرفتن شرایط ، امکانات و مقررات کشور ، یک ضرورت اساسی است.

برای پاسخ به این ضرورت باید برنامه های مطالعاتی کوتاه مدت و بلند مدتی به منظور فراهم نمودن زمینه های لازم برای تدوین چهارچوب نظری و استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی دولتی صورت پذیرد . با توجه به یکی از ارکان اساسی نظام های مردم سالار پاسخگویی است و یکی از این ابزارهای اصلی برای پاسخگویی برقراری نظام گزارشگری مالی است. (باباجانی،جعفر،1378،ص3)

 1ـ4ـ اهداف پژوهش:

هدف های کلی پژوهش شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی دقیق گزارشگری مالی موجود در شهرداری های استان اردبیل و مقایسه آن با نحوه گزارشگری مالی مطلوب با توجه به عوامل تعیین  شده.

  • تعیین عوامل اصلی موثر درسامانه گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل با استفاده از سامانه گزارش مطلوب .

  • ارزیابی عملکردسامانه های اطلاعاتی درحسابداری مالی و تامین اعتبار و سامانه خزانه داری باتوجه به شاخص موثر در گزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل.

1ـ5ـ فرضیه های پژوهش:

1-سامانه تامین اعتباردر شهرداری های استان اردبیل فاقد توانایی کنترل هزینه های برنامه ، طرحها و پروژه های مصوب سالانه رادارامی باشد.

2- سامانه حسابداری دولتی مورداستفاده درگزارشگری مالی شهرداری های استان اردبیل فاقد توانایی گزارش دهی صورت های مالی به نحو مطلوب است.

3- سامانه خزانه داری شهرداری های استان اردبیل فاقد قابلیت لازم مورد انتظار یک سامانه دریافت و پرداخت مطلوب وجوه است.

1ـ6ـ روش پژوهش:

روش پژوهش به صورت پیمایشی و میدانی می باشد انجام این پژوهش از نوع قیاسی- استقرائی می باشد.

بدین ترتیب پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات آغازین و کلی و همچنین در تدوین چارچوب نظری وپیشنیه پژوهش به صورت کتابخانه ای وبا استفاده از مقالات و نوشته های موجود در سایت های اینترنتی وکتابخانه های دانشگاه ها عمل خواهد کرد وبرای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در زمینه شناخت سامانه اطلاعات حسابداری شهرداری های استان اردبیل و همچنین برای تاییدیاردفرضیات به شیوه استقرایی عمل خواهد کرد.ازسوی دیگراین پژوهش ازنوع کاربردی است.

1ـ7ـ روش جمع آوری اطلاعات :

در این پژوهش جمع آوری اطلاعات به روش های زیر انجام می گیرد .

  • مطالعات کتابخانه ای:

الف- استفاده از پایان نامه های مشابه ، کتب موجود در کتابخانه ای دانشگاهها ، مقالات       نوشته های موجود در سایت های اینترنتی .

ب- اسناد ومدارک مربوط موجود در سازمان های  مورد نظر.

2-مطالعات میدانی:

در مطالعات میدانی از روشهای زیر استفاده خواهد شد :

الف- مصاحبه : برای شناسایی سامانه اطلاعات شهرداری های مورد نظر نیازهای اطلاعات آنها علاوه بر استفاده از اسناد ومدارک موجود در این سازمان ها از روش مصاحبه با مسئولین ذ یربط نیز استفاده خواهد شد.

ب- پرسشنامه:در این پژوهش اطلاعات لازم برای آزمون فرضیات به روش پرسشنامه گرد آوری خواهد شد.

1ـ8ـ قلمروپژوهش:

  • قلمرو مو ضوعی پژوهش: بررسی قابلیت گزارشگری مطلوب سامانه اطلاعات حسابداری ، لازم به یادآوری است که منظور از اصطلاح مطلوب در عنوان بالاهمان سامانه ای است که نیازهای اطلاعاتی مد یریت را برای تصمیم گیری های مالی را تامین می کند.

  • قلمرو مکانی شهرداری های استان اردبیل می باشد.

3-  قلمرو زمانی پژوهش: به طورصرف یک سال مالی1385می باشد.

از آنجایی که سامانه حسابداری برای شهرداری ها بایستی به شیوه‌ای طرح ریزی شود تا هر زمان که مدیران و افراد ذینفع و یا قانون مقرر می دارد بتوان نسبت به تهیه و تسلیم صورتهای مالی اقدام نمود. به موجب قانون سال مالی در شهرداری ها از اول فروردین ماه آغازو در پایان اسفند خاتمه می یابد ولی دوره عمل بودجه هر سال تا 15 اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و تعهداتی که تا آخر اسفند هر سال به تعهددرآمده باشدتا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت است به همین خاطر یک سال مالی رابرای تطبیق با بودجه همان سال گزینه شده است.

1ـ9ـ‌ متغیرهای پژوهش :

    در این پژوهش متغیرهای استفاده شده برای ارزیابی عملکردسامانه های گزارشگری مالی باتوجه به فرضیه 1-کنترل بودجه به عنوان متغیرمستقل وکنترل هزینه ها به عنوان متغیر وابسته درفرضیه2-حسابداری دولتی به عنوان متغیرمستقل وگزارشگری مالی به عنوان متغیروابسته ودرفرضیه 3- خزانه داری مورداستفاده شهرداری ها به عنوان متغیرمستقل وسامانه دریافت و پرداخت به عنوان متغیروابسته درنظرگرفته شده است.

1-10-محدویت های پژوهش :

 در این پژوهش به علت اینکه در سطح شهرداری های استان اولین بار صورت می گرفت به همین خاطر محدودیت   ـ هایی از جمله :

  • عدم همکاری لازم کارکنان قسمت مالی با پژوهشگر

  • عدم تقسیم مناسب وظایف در قسمت مالی که ناشی از سلیقه ای انتخاب شدن کارکنان مالی از راه شوراهای شهرها که بعضی از کارکنان با اصول اولیه حسابداری آشنایی کافی نداشتند که باعث می شد که پژوهشگر در پخش پرسشنامه وسواس نشان دهد.

1ـ 11 ـ تعریف واژگان واصطلاحات کلیدی :

نظام گزارشگری مالی :

 این اصطلاح به کلیه سامانه هایی که برای ثبت و نگهداری فعالیتهای مالی و کنترل بودجه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد و مجموعه گزارشهای مالی که از این سامانه هااستخراج می شود اطلاق     می گردد .(کمیته تدوین استانداردهای حسابداری ،1384،ص285)

بودجه :

‌عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیتها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود ، همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آنها که پس از تصویب قابل اجراست .(مهدوی،غلامحسین،1384،ص،48)

تامین اعتبار :

عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبارمصوب برای هزینه معین ( اقوامی ، داود ، باباجانی،چعفر، 1380 ، ص196)

کنترل بودجه :‌

به مجموعه‌ای از روشها شامل ثبت و نگهداری حسابها و گزارشهای بودجه‌ای اطلاق می شود که در اجرای قوانین و مقررات برای کنترل بودجه مصوب صورت می گیرد تا اطمینان حاصل شود که هر وجهی در محل خود به مصرف برسد و هیچ هزینه‌ای از اعتبار مصوب تخصیص یافته تجاوز ننماید .(بیات،اکبری،1382،ص28)

حسابداری دولتی :

     ارائه مطلوب همراه با افشا کامل وضعیت مالی و نتایج عملیات مالی حسابهای مستقل و گروه حسابهای واحد دولتی را طبق اصول پذیرفته شده حسابداری تعیین و نمایش رعایت پیش بینی های قانونی و قراردادهای مالی مربوط را امکان پذیر می سازد .


تعداد صفحات:150

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.