دانلود پایان نامه  پروژه مالی شرکت بازرگانی

 

دانلود پایان نامه پروژه مالی شرکت بازرگانی

 

اصول حسابداری

سرمایه گذاری مجدد و برداشت اصلاح حساب ها

سرمایه گذاری مجدد:

به مفهوم آن است که: بانک یا مؤسسه پس از تأسیس مؤسسه و سرمایه گذاری اولیه در آن، دارائی های دیگری در اختیار مؤسسه قرار دهد. که آن موجب افزایش دارائی ها و سرمایه مالک می گردد.

مثال:

در ۸ دی ماه آقای هامون بابت سرمایه گذاری مجدد مبلغ ٥۲٠٠٠٠٠ ریال به حساب بانکی موسسه هامون واریز نمود تجزیه و تحلیل و ثبت این رویداد مالی به شرح زیر است:

 

تجزیه و تحلیل

قاعده

تشخیص

دارائی افزایش می یابد

سرمایه مالک افزایش می یابد

افزایش دارائی، بدهکار می شود

افزایش سرمایه، بستانکار می شود

بدهکار: نقد و بانک ٥۲٠٠٠٠٠

بستانکار: سرمایه آقای هامون ٥۲٠٠٠٠٠

نقد و بانک سرمایه آقای هامون

برداشت:

مالک مؤسسه به منظور رفع نیازهای خود مقداری از دارائی های مؤسسه را برای استفاده شخصی بر می دارد به این رویداد مالی «برداشت» می گویند. برداشت از یک طرف باعث کاهش سرمایه مالک در مؤسسه و از طرف دیگر باعث کاهش دارائی های مؤسسه می شود.

صورتحساب سرمایه:

صورتحسابی است که تغییرات سرمایه یک مؤسسه را طی یک دوره مالی نشان می دهد.

چرخه حسابداری:

عملیات حسابداری شامل، یک سری مراحل پیاپی است که در هر دوره مالی تکرار می شوند و به مجموعه آنها «چرخه حسابداری» گفته می شود. که شامل مراحل زیر است:

۱- جمع آوری اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی

۲- تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و تنظیم سند حسابداری

۳- ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه

٤- انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل

٥- تهیه تراز آزمایشی

۶- اطلاع حساب های دفتر کل (از طریق صدور سند حسابداری و ثبت دفاتر روزنامه و کل)

۷- تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده

۸- بستن حساب های موقت (از طریق صدور سند حسابداری و ثبت دفاتر روزنامه و کل)

۹- تهیه صورت های مالی

10- تهیه تراز آزمایشی اختتامی

- ضرورت اصلاح حسابها:

هدف کلی از تهیه اطلاعات مالی کمک به استفاده کنندگان مختلف برای قضاوت و تصمیم گیری اقتصادی است. این هدف زمانی به دست می آید که اطلاعات مالی تهیه شده به هنگام، واقعی و درست باشد.

برایش شناخت چگونگی اصلاح حساب ها لازم است با چند مفهوم اساسی در حسابداری آشنا شویم:

۱- روش نقدی: در این روش درآمدها و هزینه ها در زمان دریافت و پرداخت وجه نقد شناسایی و ثبت می شوند. اگر روش نقدی مورد استفاده قرار گیرد، سود خالص یک دوره مالی برابر است با وجوه نقد دریافتی بابت درآمدها منهای وجوه نقد پرداختی بابت هزینه ها.

۲- روش تعهدی: درآمدها به هنگام تحقق و هزینه ها در زمان وقوع، شناسائی و در دفاتر ثبت می شوند؛ هر چند وجه نقدی بابت درآمدها و هزینه ها دریافت و پرداخت نشده باشد.

ثبت های اصلاحی:

اگر برخی درآمدها یا هزینه های دوره در حساب ها ثبت نشده باشد ابتدا آنها را شناسایی و سپس از طریق ثبت های مناسب در دفتر روزنامه و انتقال به دفتر کل حساب ها اصلاح می شوند که به آنها ثبت های اصلاحی گفته می شود. انواع ثبت های اصلاحی به شرح زیر است:

۱- اصلاح پیش پرداخت هزینه:

عبارت است از مبالغی که بابت دریافت خدمات در آینده پرداخت می شود. مانند پیش پرداخت اجاره.

2- اصلاح حساب ملزومات:

تمام اجناس مصرفی که برای استفاده در جریان عملیات یک مؤسسه خریداری می شود در حساب ملزومات ثبت می گردد. مانند تمبر و پاکت پستی.

۳- اصلاح حساب پیش دریافت درآمد:

مؤسسات قبل از ارائه خدمات به مشتریان، وجوهی را از این بابت دریافت می کنند. این وجوه را نمی توان جزو درآمدهای مؤسسه قلمداد نمود زیرا هنوز خدمتی به مشتری ارائه نشده است. چنین مبالغی در پیش دریافت درآمد ثبت می شود.

٤- ثبت هزینه ها و درآمدهای ثبت نشده:

ممکن است در پایان دوره مالی برخی از هزینه ها و درآمدها در حساب ها ثبت نشده باشد. برای ثبت هزینه های ثبت نشده، ابتدا مبلغ آن برآورده شده، سپس در حساب هزینه مربوط، بدهکار و در مقابل در حساب بدهی، بستانکار می گردد.

مثال: تراز آزمایشی مؤسسه خدماتی حقوقی نصر در پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه 1376 و قبل از انجام ثبت های اصلاحی تهیه شده است. سایر اطلاعات به شرح زیر است:

۱- پیش پرداخت بیمه مربوط به بیمه آتش سوزی آپارتمان مؤسسه از اول دی ماه1376 تا پایان آذرماه 1377 می باشد.

۲- در پایان سال 1376 موجودی ملزومات اداری 000 /250 ریال است.

۳- مبلغ٠٠٠/۲٠٠/ ۱ ریال از پیش دریافت درآمد که خدمات مربوط به آن ارائه گردیده باید جزو درآمدهای سالی ۷۶ باشد.

٤- حقوق اسفند ماه کارکنان به مبلغ ٠٠٠/۷٥٠ ریال هنوز پرداخت و در حساب ها ثبت نشده است.

٥- بابت خدمات ارائه شده به یکی از مشتریان صورتحسابی به مبلغ ٠٠٠/ ٤۷٠ ریال برای وی ارسال گردیده که در حساب ها ثبت نشده است.

۶- مبلغ پیش پرداخت اجاره مربوط به اجاره دو ماهه اسفند ماه 1376و فروردین ۱۳۷۷ یک دستگاه رایانه است.

مؤسسه خدماتی حقوق نصر

تراز آزمایشی قبل از اصلاحات

۲۹/۱۲/۱۳۷۶

 

مانده

بدهکار

بستانکار

نقد و بانک

حساب های دریافتنی

پیش پرداخت اجاره

ملزومات اداری

پیش پرداخت بیمه

اثاثه اداری

آپارتمان

حساب های پرداختنی

پیش دریافت درآمد

سرمایه

برداشت

درآمد خدمات حقوقی

هزینه حقوق کارکنان

هزینه مسافرت

هزینه تبلیغات

هزینه آب و برق و تلفن

هزینه تعمیرات

۲٠٥٠٠٠٠

۳۳۷٠٠٠٠

۷٠٠٠٠٠

۳٥٠٠٠٠

۲٤٠٠٠٠

۸٠٠٠٠٠٠

 

 

 

 

۸٥٠٠٠٠

 

٥۲۲٠٠٠٠

۱۸٠٠٠٠

٤٠٠٠٠٠

۲۳٠٠٠٠٠

٥٤٠٠٠٠

 

 

۱۱٥٠٠٠٠

۲٠٠٠٠٠٠

٤۲٥٥٠٠٠٠

 

۱۱٥٠٠٠٠٠

جمع

٥۷۲٠٠٠٠٠

٥۷۲٠٠٠٠٠

 

تراز آزمایشی اصلاح شده:

عبارت است از فهرست مانده حساب های دفتر کل پس از انجام ثبت های اصلاحی.

حساب های دفتر کل را می توان از لحاظ ارتباط با صورت های مالی به دو دسته تقسیم کرد:

۱- حساب های دائمی:

حساب هایی هستند که مانده ی آنها در پایان دوره مالی به دوره ی بعد منتقل می شود. مانند نقد و بانک.

۲- حساب های موقت:

حساب هایی هستند که مانده ی آنها از یک دوره مالی به دوره بعد انتقال نمی یابد. مانند: حساب های درآمد.

بستن حساب های موقت:

بستن حساب های موقت یعنی صفر کردن مانده ی آنها در پایان دوره مالی که شامل ٤ مرحله است:

۱- بستن حسابهای درآمد: هر یک از حساب های درآمد که دارای مانده بستانکار می باشند بدهکار و حساب خلاصه سود و زیان به میزان مجموع مانده حسابهای درآمد بستانکار می گردد.

۲- بستن حساب های هزینه: هر یک از حساب های درآمد که دارای مانده بدهکار می باشند، بستانکار و حساب خلاصه سود و زیان به میزان مجموع مانده حساب های هزینه بدهکار می گردد.

۳- بستن حساب خلاصه سود و زیان: مانده حساب های خلاصه سود و زیان نشان دهنده سود و زیان خالص دوره مالی است. اگر این مانده بستانکار باشد نشان دهنده سود خالص است و بالعکس.

٤- بستن حساب برداشت: حساب سرمایه به مبلغ مانده حساب برداشت بدهکار و حساب برداشت به همین مبلغ بستانکار می گردد.

مثال: تراز آزمایشی حقوقی نصر پس از اصلاح حساب ها در تاریخ 29 اسفند ماه1376 به شرح زیر است:

تنظیم صورت های مالی و بستن حساب ها

حسابداران برای گزارش وضعیت مالی یک مؤسسه در یک زمان معین و عملکرد مالی یک مؤسسه در یک دوره معین اقدام به تهیه صورت های مالی برای آن مؤسسه می نمایند.

صورتحساب سود و زیان:

در یک مؤسسه بازرگانی برای تعیین سود خالص دوره مالی تمام هزینه ها از فروش خالص، کسر می گردد. هزینه ها شامل بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های عملیاتی می باشد.

هزینه های عملیاتی هزینه هایی هستند که برای انجام امور و اداره عملیات مؤسسه بازرگانی صرف می شود.

برای محاسبه سود خالص یک مؤسسه بازرگانی «فروش خالص»، «بهای تمام شده کالای فروش رفته» و «هزینه های عملیاتی» سه جزء اصلی به شمار می آید.

در نمودار نحوه محاسبه سود و زیان را در مؤسسات بازرگانی ملاحظه می کنید:

فروش خالص:

اولین جزء، در صورتحساب سود و زیان است. برای محاسبه مبالغ برگشت از فروش و تخفیفات و همچنین تخفیفات نقدی فروش از مبلغ فروش ناخالص کسر می شود.

بهای تمام شده کالای فروش رفته:

دومین جزء، در صورتحساب سود و زیان است. موجودی کالای اول دوره، بهای تمام شده کالای خریداری شده و موجودی کالای پایان دوره سه جزء اصلی برای محاسبه هستند.

موجودی کالا در اول دوره + بهای تمام شده کالای خریداری شده = بهای تمام شده کالای آماده برای فروش = موجودی کالا در پایان دوره + بهای تمام شده کالای فروش رفته

برای تعیین بهای تمام شده کالای خریداری شده

سود ناخالص:

عبارت است از مازاد فروش خالص نسبت به بهای تمام شده کالای فروش رفته.

هزینه های عملیاتی:

سومین جزء در محاسبه سود ویژه مؤسسات بازرگانی می باشد، مانند هزینه حقوق کارکنان.

صورتحساب سود و زیان طبقه بندی شده:

برای محاسبه صورتحساب سود و زیان، ابتدا بهای تمام شده کالای فروش رفته از فروش خالص کسر می گردد و مبلغ سود ناخالص به دست می آید. سپس هزینه های عملیاتی به تفکیک نوشته شده و مجموع آن از سود ناخالص کسر می گردد تا سود یا زیان خالص به دست آید.

اصلاح حساب ها:

برای اصلاح حساب ها دو ثبت انجام می شود:

۱- ثبت حذف مبلغ موجودی کالای اول دوره: مانده حساب موجودی کالا در حساب خلاصه سود و زیان بدهکار و در حساب موجودی کالا بستانکار می شود.

۲- ثبت مبلغ موجودی کالای پایان دوره: حساب موجودی کالا به میزان موجودی کالای پایان دوره بدهکار و خلاصه سود و زیان بستانکار می شود.

بستن حساب های موقت:

ترتیب بستن حساب های موقت در مؤسسات بازرگانی مانند مؤسسات خدماتی انجام می گیرد.

مثال) تراز آزمایشی زیر در پایان دومین سال فعالیت و قبل از انجام اصلاحات پایان دوره به شرح زیر می باشد.

بازرگانی نیرو

تراز آزمایشی اصلاح نشده 29 اسفند 1387

شماره

حساب

نام حساب

مانده حساب

بدهکار

بستانکار

۱٠۱

۱٠۲

۱٠۳

۱٠٤

۱٠٥

۱٠۶

۱۱۱

۱۱۲

۲٠۱

۲٠۲

۳٠۱

۳٠۲

٤٠۱

٤٠۲

٤٠۳

٥٠۱

٥٠۲

٥٠۳

٥٠٤

٥٠٥

٥٠۶

٥٠۷

٥٠۸

٥٠۹

٥۱٠

٥۱۱

٥۱۲

نقد و بانک

حساب های دریافتنی

موجودی کالا

موجودی ملزومات

پیش پرداخت اجاره

پیش پرداخت بیمه

اثاثه

وسایط نقلیه

حساب های پرداختنی

وام پرداختنی

سرمایه آقای بهنام پور

برداشت

فروش کالا

برگشت از فروش و تخفیفات

تخفیفات نقدی فروش

خرید کالا

برگشت از خرید و تخفیفات

هزینه حمل کالای خریداری شده

تخفیفات نقدی خرید

هزینه حقوق کارکنان

هزینه آب و برق و تلفن

هزینه پذیرایی

هزینه بیمه وسایط نقلیه

هزینه ملزومات مصرفی

هزینه آگهی و تبلیغات

هزینه حمل کالای فروش رفته

هزینه متفرقه

۱۸٥٠٠٠٠

۳۷٥٠٠٠٠

٤۳٤٥٠٠٠

۷۲٠٠٠٠

۳۸٤٠٠٠٠

۲۲۶٠٠٠

۸۲۷٤٠٠٠

٤٠۸٠٠٠٠٠

 

 

 

۳۷٠۹٠٠٠

 

۲۸۲٠٠٠

۶۱٠٠٠٠

۲۱٥٠٠٠٠٠

 

٥۳٠٠٠٠

 

۷۹٤٥٠٠٠

۹۲٠٠٠٠

۳۶۲٥٠٠

_________

_________

۸۹٠٠٠٠

٥٤۱٠٠٠

۱۲۸۲٠٠

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۳٠٠٠٠٠

۹۱٠٠٠٠٠

٤۱٤۸٠٠٠٠

 

٤۸٥٤٠٠٠٠

 

 

 

۳۲۲۷٠٠

 

٤۸٠٠٠٠

 

جمع

۱٠۱۲۲۲۷٠٠

۱٠۱۲۲۲۷٠٠

 

تعداد صفحات:45

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.