دانلود پایان نامه ارشد بررسی عوامل مؤثر در کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان

دانلود پایان نامه ارشد بررسی عوامل مؤثر در کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان

 

فهرست مطالب

عنوان........................................ صفحه

فصل اول

کلیات تحقیق

1-1 .طرح مسئله :

1-2 . اهمیت و ضرورت تحقیق :5

1-3.سئوالات تحقیق :5

.4-1 فرضیه های تحقیق :5

1-5. اهداف تحقیق :6

1-5-1 .اهداف کلی6

1-5-2.اهداف جزئی6

1-6. موانع و مشکلات تحقیق6

1-7. روش تحقیق:7

1-8.تعاریف مفاهیم و اصطلاحات:7

1-9.کاربرد تحقیق :8

 

فصل دوم :ادبیات تحقیق

گفتار اول

الف: مفاهیم تحقیق

2-1 -1.مفهوم رشد اجتماعی :10

2-1-2. اهمیت و ضرورت رشد اجتماعی11

2-1-3.ویژگی افرادی که از لحاظ اجتماعی رشد نیافته اند:11

2-1-4. تربیت اجتماعی12

2-1-5. اهداف تربیت اجتماعی در جامعه اسلامی13

2-1-6. رشد اجتماعی در دوره نوجوانی13

2-1-7. خصوصیات رشد اجتماعی در دوره نوجوانی14

2-1-8. نشانه های رشد اجتماعی در دوره نوجوانی14

الف) انس و الفت15

ب)نفرت:15

2-1-9. تغییر رفتار اجتماعی در دختران نو جوان16

2-1-10. نشانه های فرد رشد یافته اجتماعی16

2-1-11جامعه پذیری17

2-1-11-1. مفهوم جامعه پذیری17

2-1-11-2.هدف های جامعه پذیری18

2-1-11-3. عوامل مؤثر بر جامعه پذیری19

2-1-11-4.رابطه اجتماعی شدن و مهارت اجتماعی19

2-1-12. تعریف مهارت های اجتماعی20

2-1-13. مهارت های اجتماعی از نگاه صاحب نظران...........21

2-1-14. انواع مهارت های اجتماعی24

2-1-14-1. مهارت ارتباط25

2-1-14-2. مهارت ارتباط میان فردی25

2-1-14-3. مهارت ارتباط غیر کلامی26

2-1-14-4. مهارت تقویت وپاداش27

2-1-14-5. مهارت پرسش27

2-1-14-6. مهارت آماده سازی28

2-1-14-7- مهارت خاتمه دادن:28

2-1-14-8. مهارت توضیح دادن29

2-1-14-9. مهارت گوش دادن30

2-1-14-10.مهارت نفوذ31

2-1-14-11. مهارت ابراز وجود31

2-1-14-12 مهارت تعامل در گروه ها ورهبری:32

2-1-14-13. مهارت همکاری33

2-1-14-14. مهارت همدلی33

2-1-14-14-1. اثرات همدلی33

2-1-14-14-2. زمینه های بروز رفتار همدلانه34

2-1-14-15. مهارت تصمیم گیری 35

2-1-16. آموزش مهارت های اجتماعی 35

2-1-17. فواید وآثار آموزش مهارت های اجتماعی36

2-1-18. روش های آموزش مهارت های اجتماعی39

2-1-19. روش های ارزیابی مهارت های اجتماعی41

2-1-20. عوامل مؤثر بر آموزش مهارت های اجتماعی41

2-1-20-1. خانواده41

1- نوع رابطه41

2- اهمیّت سالهای اولیه زندگش42

3- تکوین شخصیت فرد42

4- نقش تربیتی والدین42

5- نقش پدر42

6- نقش مادر42

7- مادران شاغل42

8- فرزندان42

9- شکل و روش تربتی خانواده42

10- میزان تحصیلا والدین و اجتماعی بودن آن ها42

2-1-20-2. مدرسه43

2-1-20-3. هم سالان45

2-1-20-4. تلویزیون47

ب- پیشینه تحقیق

2-1-21- پژوهش های داخلی48

2-1-22. پژوهش های خارجی49

2-1-23. جمع بندی مطالعات پیشین51

گفتار دوم

مباحث نظری تحقیق

2-2-1 مقدمه 51

2-2-2. نظریه خود آئینه ای چارلز هورتن کولی51

2-2-3 نظریه دیگری تعمیم یافته مید52

2-2-4.نظریه نقش های اجتماعی جرج هربرت مید53

2-2-5. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا54

1- فرایندهای توجّه55

2- فرایند به یادسپاری یا نگه داری55

3- فرایند باز تولید حرکتی56

4- فرایند انگیزشی و تقویتی56

2-2-6 نظریه تاریخی- فرهنگی ویگوتسکی56

2-2-7 رهیافت نظری تحقیق58

2-2-8 مدل تحلیلی تحقیق59

 

فصل سوم

روش شناسی

3-1. مقدمه61

3-2. روش تحقیق:61

3-3.گردآوری داده ها و ابزار اندازه گیری61

3-4. روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری62

3-5. روش نمونه گیری ، جامعه آماری62

3-6. روش تجزیه تحلیل اطلاعات:64

3-7.متغییرهای تحقیق :64

3-8. شاخص سازی:65

3-9 محاسبه نمرات متغیرهای مستقل و وابسته69

فصل چهارم

تجزیه وتحلیل اطلاعات

4-1مقدمه71

4-2 (توصیف ویژگی های پاسخگویان) 71

4-2-1 بررسی و توصیف ویژگی های دموگرافیک نمونه آماری 71

4-2-2.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ سن71

4-2-3 .بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ پایه تحصیلی72

4-2-4.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ رشته تحصیلی 72

4-2-5. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ نوع آموزشگاه 73

4-2-6. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ محل و موقعیّت آموزشگاه 74

4-2-7.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ ناحیه محل آموزشگاه 74

4-2-8.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعالیّت و اشتغال پدر 75

4-2-9. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت تحصیلات پدر76

4-2-10.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعلیّت و اشتغال مادر77

4-2-11.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت تحصیلا مادر 78

4-2-12.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ محل زندگی 79

4-2-13.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ درآمد ماهیانه خانوار80

4-3- متغیرهای مستقل و وابسته ی اصلی تحقیق81

4-3-1. توصیف متغیرهای مستقل تحقیق81

4-3-1-1. توصیف متغیر مستقل خانواده81

4-3-1-2. توصیف متغیر مستقل گروه دوستان81

4-3-1-3. توصیف متغیر مستقل مدرسه82

4-3-2.توصیف متغیر وابسته تحقیق83

4-3-2-1. مؤلفه مهارت های ارتباطی83

4-3-2-2.مهارت های احترام به دیگران84

4-3-2-4. مهارت های همکاری84

4-3-2-5. مهارت های مسئولیت پذیری85

4-3-2-6. مهارت های قانونمندی86

4-3-2-7. مهارت های اجتماعی86

4-4. آزمون فرضیات پژوهش87

4-4-1.آزمون فرضیه اول پژوهش(به نظر می رسد خانواده بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد)87

4-4-2.آزمون فرضیه دوم پژوهش(به نظر می رسد ، مدرسه بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد)87

4-4-3.آزمون فرضیه سوم پژوهش(به نظر می رسد گروه دوستان بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد)88

4-4-4.آزمون فرضیه چهارم پژوهش(به نظر می رسد تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد)88

4-4-5.آزمون فرضیه پنجم پژوهش(به نظر می رسد، میزان تأثیر گذاری هر کدام از عوامل خانواده، مدرسه، گروه دوستان89 و تلویزیون در کسب مهارت های اجتماعی دختران متفاوت می باشد).............................................89

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1. مقدمه94

5-2. خلاصه بحث و نتیجه گیری .........................94

5-3. پیشنهادات96

5-3-1. پیشنهادات کلی96

5-3-2. پیشنهادات موردی حاصل از تحقیق97

5-3-3.پیشنهاد موضوع های پژوهشی97

منابع و مآخد98

ضمائم103

فهرست جداول

عنوان..................................................................................................................صفحه

جدول3-1.توزیع تعداد دانش آموزان و تعداد آموزشگاه های دخترانه سال تحصیلی90-1389 در شهر اصفهان63

جدول 3-2.توزیع تعداد دانش آموزان در نواحی و مناطق در سال تحصیلی 90-1389 در شهر اصفهان63

جدول3-3. تعداد نواحی، مدارس و تعداد پرسشنامه توزیع شده در هر ناحیه64

جدول3-4. شاخص سازی متغیر مستقل65

جدول3-5. شاخص سازی متغیر وابسته67

جدول3-6. محاسبه نمره دهی سئوالات طیف لیکرت69

جدول3-7. محاسبه نمره دهی سئوالاتطیف لیکرت69

جدول4 -1. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن آنها..............................................................................................72

جدول 4-2 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پایه تحصیلی آنها72

جدول 4-3. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی آنها73

جدول 4-4. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسبنوع آموزشگاه آنها73

جدول4-5 . توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب محل آموزشگاه آنها74

جدول4-6. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب ناحیه محل آموزشگاه آنها74

جدول4- 7. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت فعالیّت و اشتغال پدران آنها75

جدول4-8 . توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدران آنها76

جدول4-9. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت فعالیّت و اشتغال مادران آنها77

جدول4-10. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات مادران آنها78

جدول4-11. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب محل زندگی آنها79

جدول4-12. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب در آمد ماهیانه خانوار آنها80

جدول 4-13. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تأثیر پذیری آنها از خانواده81

جدول4-14. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تأثیر پذیری آنها از گروه دوستان82

جدول4-15. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تأثیر پذیری آنها از مدرسه82

جدول4-16. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تأثیر پذیری آن ها از تلویزیون83

جدول4-17. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های ارتباطی آنها83

جدول4-18. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های احترام به دیگران آنها84

جدول4-19. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های همدلی آنها84

جدول4-20. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های همکاری آنها85

جدول4-21. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های مسئولیت پذیری آنها85

جدول4-22. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های قانونمندی آنها86

جدول4-23. توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مهارت های اجتماعی آنها86

جدول4-24. نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای خانواده و مهارت های اجتماعی87

جدول4-25. نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای مدرسه و مهارت های اجتماعی 88

جدول4-26. نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای گروه دوستان و مهارت های اجتماعی88

جدول4-27. نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای تماشای تلویزیون و مهارت های اجتماعی دختران89

جدول4-28. تحلیل واریانس رگرسیون چند متغیره مهارت های اجتماعی89

جدول4-29. نتایج آماره های تحلیل رگرسیون چند متغیره مهارت های اجتماعی90

جدول4-30. نتایج معنی داری رابطه ی همبستگی ضرایب متغیرهای(خانواده،گروه دوستان،مدرسه با مهارت اجتماعی91

فهرست نمودارها

عنوان......................................................................... صفحه

نمودار2-1 .اثر گذاری مهارت های اجتماعی و رابطه آن ها با مهارت های شناختی، عاطفی ، رفتاری38

نمودار 2-2. مدل تحلیلی تحقیق عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دختران59

نمودار 4-1.مدل مسیر92

مقدمه:

اجتماعی کردن صحیح افراد و کسب مهارت های اجتماعی لازم ، برای زندگی همواره یکی از اهداف اساسی هرجامعه می باشد. چـرا که رشد اجتماعی درجریان اجتمــاعی شدن به وجود می آید، باعث سازگاری و برقــراری ارتباط صحیح افراد با دیگران می شود و آن ها را از این طریق قادر به شکوفایی استعدادهای بالقوه شان می سازد . جریان اجتماعی شدن که در آن مهارت ها، انگیزه ها ، ارزش ها ، هنجارها و رفتارهای فرد شکل می گیرد تا به شکل مطلوب در جامعه رفتار کند ؛ازکودکی آغاز و درطول عمر ادامه می یابد.

بروز برخی از مشکلات درجامعه ناشی از عدم رشد افراد در زمینه ی تربیت اجتماعی است. پرورش بعد اجتماعیِ افراد در توسعه و رشد سایر ابعاد زندگی فرد نیز مؤثر است. نوجوانان وجوانان جهت رسیدن به ارزش ها و به دنبال آن زندگی سالم و لذّت بخش ، سعی درکسب مهارت های اجتماعی دارند. برخی از افراد ، سازمان ها و نهادها در اجتماعی کردن افراد نقش اساسی دارند که خانواده ابتدا به شکل غیر رسمی به این امر می پردازد وسپس مدرسه، گروه دوستان و رسانه های جمعی می توانند در کسب مهارت های اجتماعی کودکان و نوجوانان نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

بنابراین بدیهی است که هرگونه تلاشی در جهت پرورشمهارت های اجتماعی افراد بایستی ازخانواده شروع و سپس در برنامه رسمی و غیر رسمی مدارس بر اساس رشد دانش آموزان ادامه یافته و در ارتباط با گروه دوستان (به ویژه در دوره ی نوجوانی و جوانی که گرایش به مستقل شدن دارند) ، وسپس رسانه های جمعی زمینه ی کسب مهارت های اجتماعی به شکل مطلوب فراهم آید.

با توجــّه به مطالب فوق این پژوهش ، سعی برآن دارد تا تأثیری که خانواده ، مدرسه ،گروه دوستان و رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون درکسب مهارت های اجتماعی ایجاد می کنند را مورد بررسی قرار دهد.

فصل اول:

کلیات تحقیق

فصل اوّل

کلیـاتتحقیق

1-1- طرح مساله

رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی افراد سایه می افکند و بر سازگاری و شاد کامی بعدی آنها تاثیر می گذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت اورا در میان والدین ، معلّمان ، همسالان و دیگر افراد جامعه مشخص می کند. اجتماعی شدن فراگردی است که به واسطه آن هر فرد، دانش و مهارت های اجتماعی لازم را برای مشارکت مؤثر و فعّال در زندگی گروهی و اجتماعی کسب می کند( بروم و سلینک ،1386 ). این فراگرد به افراد این امکان را می دهد تا شخصیّت ویژه ای را برای خود کسب کنند و وارد اجتماع شوند. کسب مهارت های اجتماعی یکی از عناصر اصلی اجتماعی شدن در کلیه فرهنگ هااستکه طی دوتا سه دهه اخیر مورد توجّه دانشمندان قرار گرفته است.شخصیکه دارای مهارت های اجتماعی استمی تواند به انتخاب و ارائه رفتارهای مناسب در زمان و موقعیّت معین دست بزند که جدا از فرهنگ و زمینه اجتماعی فرد نیست. مهارت های اجتماعی عبارتند از رفتارهای انطباقی فراگرفته شده که فرد را قادر می سازد با افراد دیگر روابط متقابل داشته باشد، واکنش های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیآمد منفی دارند اجتناب ورزد . مهارت های اجتماعی رفتارهایی نظیر همکاری، مسئولیت پذیری ، همدلی، خویشتن داری و خود اتکایی را شامل می شوند(کارتلج و میلبرن ،1372: 94).

اجتماعی شدن مهم ترین فرایند کسب مهارت های اجتماعی در کودکان است که متأثر از سطوح مختلف بوم شناختی شامل خانواده، مدرسه و جامعه می باشد .مهارت های اجتماعی افراد می تواند تأثیر شگرفی در کارکردهای انطباقی، تحصیلی، کیفیت زندگی ، ارتباطات با دوستان و توان بالقوه ی آن ها برای زندگی و آموزش در محیط با حداقل محدودیت داشته باشد. ماسن و دیگران چهار عامل اساسی در اجتماعی شدن و کسب مهارت های اجتماعی را خانواده، مدرسه ، هم سالان و تلویزیون می دانند (ماسن ،1370 :56).

لیبرمن و دیویس(1975) در پژوهش خود به این نتیجــه رسیـــدند که بــــرای درمان مراجعــــان خود باید تجربیات خوشایندی از طریق تقویت کننده های وابسته به رفتارهای اجتماعی مناسب فـراهم آورده و آمـــوزش مهـارت های اجتماعی را بیش از حد مورد توجّه قرار دهند.

بیکر و همکاران (1978) در پژوهش خود با نام مهارت های اجتماعی در کودکان سنین پیش دبستانی دارای تأخیر در رشد، نشان دادند که خانواده در کسب مهارت های اجتماعی مؤثر بوده است.

زاک و همکاران (1979) در پژوهش خود در یافتند که آموزش مهارت های اجتماعی و تحصیلی با یکدیگر مرتبط بوده، و وابستگی بالایی با هم دارند.همچنین مدرسه و خانواده به منزله ی یک موقعیّت مهم برای آموزش مهارت های اجتماعی قلمداد می شوند.

کارسورا (1985) نیز در یک مطالعه کاملاً وسیع با نمونه های قابل اطمینان عوامل مؤثر در مهارت های اجتماعی مانند خانواده، همسالان وهم بازی ها را مورد تائید قرار داده است.

فاتـحی زاده و فتـحی (1380) در پـژوهش خود با عنـوان بررسی عملکرد مدرسه در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی به این نتیجه رسیدند که مدرسه و برنامه درسی نقش مؤثری در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دارند.

یارعلی(1383 ) در پژوهش خود به نقش برنامه درسی و محتوای کتاب های درسی در کسب مهارت های ارتباطی و اجتماعی اشاره می کند.

1-2- اهمیت و ضـرورت تحقیق

رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی افراد به ویژه برسازگاری و شادکامی آنان تأثیرمی گذارد. نارسایی درمهارت های اجتماعی می تواند برسازگاری اجتماعی ، تعادل عاطفی ، پیشرفت تحصیلی و درآینده بر پیشرفت شغلی افراد تأثیر منفی به جای گذارد ( متسون، 1384: 10).

تربیت اجتماعی به مجموع واکنش ها و نگرش ها ومهارت هایی اطلاق می شود که فرد باید در مورد خـود ، خانواده ، همسالان ، گروه های اجتماعی ، دوستان ، همسایگان ، نهادها ، جامعه ملی و بالاخره ، جوامع انسانی و بشریّت کسب کند. هدف نهایی تربیت اجتماعی : جامعه پذیری ،کسب مهارت های اجتماعی ، پرورش افراد متفکر و نقاد و تربیت شهروند مطلوب است.

اهمیّت مهارت های اجتماعی به عنوان مهم ترین عامـل اجتماعی شدن و سـازگاری اجتماعی را هیچ گاه نمی توان از نظردور داشت و بی شک توجه به هوش اجتماعی ، رشد اجتماعی و تربیت اجتماعی درکنار دیگر ابعاد رشد و حیطه های تعلیم و تربیت ازجایگاه ویژه ای برخوردار است. تاجایی که "ثوراندایک" هوش را به سه دسته هوش اجتماعی، هوش عینی و هوش انتزاعی قسمت کرده است (متسون ،1384 : 9) .

لذا با در نظر گرفتن اهمیّت و نقش مهارت های اجتماعی درشکل گیری زندگی اجتماعی فرد، توجّه ویژه ای به این موضوع شده و این تحقیق دراین زمینه صورت می پذیرد . ضمناً بررسی میزان و نحوه ی کسب مهارت های اجتماعی و نقش آن در زندگی اجتماعی دختران توسط خانواده ، مدرسه و گروه دوستان برای آینده دختران ضروری به نظر می رسد.

1-3- سئوالات تحقیق :

- منظور از رشد اجتماعی، تربیت اجتماعی و جامعه پذیری چیست؟

- منظور از مهارت های اجتماعی چیست؟

- انواع مهارت های اجتماعی در دیدگاه های مختلف کدامند؟

- چه عواملی بر کسب مهارتهای اجتماعی دختران نقش دارد؟

1-4- فرضـیه های تحقیق :

1- خانواده بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد .

2- مدرسه بر کسب مهارتهای اجتماعی دختران تأثیر دارد .

3-گروه دوستان بر کسب مهارتهای اجتماعی دختران تأثیر دارد.

4- تلویزیون بر کسب مهارتهای اجتماعی دختران تأثیر دارد.

5- میزان تاثیر گذاری هر کدام از عوامل فوق در مقایسه با یکدیگر در کسب مهارتهای اجتماعی دختران متفاوت می باشد.

 

متغیر مستقل

متغیر وابسته

خانواده

مهارتهای اجتماعی

مدرسه

مهارتهای اجتماعی

گروه دوستان

مهارتهای اجتماعی

تلویزیون

مهارتهای اجتماعی

1-5 اهــداف تحقیـق

1-5-1- اهــداف کلـی

بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان (با تأکید بر خانواده ، مدرسه ، گروه دوستان و تلویزیون).

1-5-2-اهـداف جزئی

الف-شنـاخت عوامـل مؤثر بر کسب مهــارت های اجتمــاعی دانش آموزان دختــر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

ب-شناســایی تأثیــر خــانواده بر کسب مهارت های اجتمــاعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

پ-شناســایی تأثیــر مدرســه بر کسب مهارت های اجتمــاعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

ت-شناسایی تأثیر گروه دوستان بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختـر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

ج- شناســایی تأثیــر تلویزیون بر کسب مهارت های اجتمــاعی دانش آموزان دختـر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

چ- بررسـی میــزان تأثیر گذاری هر کــدام از عوامــل فوق در مقایسه با یکــدیگر در کسب مهارتهای اجتماعی دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

1-6- موانع و مشکلات تحقیق

محدودیت های تحقیق به شرح زیر می باشد:

- عدم وجود تحقیقات مشابه داخلی و خارجی پیرامون موضوع پژوهش

- عدم وجود منابع کافی مرتبط با موضوع پژوهش به صورت فارسی و انگلیسی

- گسترده بودن دامنه‌ی تحقیق و دامنه ی فرضیه ها، که هر کدام می توانست موضوع یک پژوهش باشد.

- محدودیت های اجرایی ناشی از برنامه های اداری آموزش و پرورش

- عدم حمایت های لازم توسط سازمان ها و موسساتی مانند آموزش و پرورش و یا آموزش عالی و به ویژه حمایت های مالی

- عدم همکاری مدیران و کارکنان آموزشگاه ها در بعضی از نواحی و مناطق

- عدم تمایل پاسخگویان به بعضی از سئوالات پژوهش در زمینه ی مسایل مالی و یا شغلی و تحصیلی خانواده ها

1-7- روش تحـقیق

روش‌ تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد و با استفاده از روش پیمایشی صورت می پذیرد. ضمناً برای گرد آوری اطلاعات و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و پیشینه ی تحقیق از روش اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است.

در این پژوهش از روش‌های مختلف میدانی، پیمایشی و اسنادی و کتابخانه ای استفاده می شود.

در تبیین نظری و تحلیل مهارت های اجتماعی، از روش اسنادی و کتابخانه‌ایی و منابع اینترنتی استفاده می گردد و جهت بررسی تآثیر عوامل مختلف بر مهارت های اجتماعی دختران از پژوهش پیمایشی استفاده می شود که اصلی ترین روش دراین پژوهش می باشد.

علّت انتخاب روش پیمایشی این بوده که، پژوهش حاضر در مورد عوامل مختلف (خانواده، گروه دوستان، مدرسه و تلویزیون) مؤثر بر مهارت های اجتماعی دختران بوده است و برای بررسی تآثیر این عوامل از ابزار پرسشنامه و تحلیل پیمایشی که قابل اعتماد ترین وسیله است و درعین حال بیشترین حجم اطلاعات را با کمترین هزینه انتقال می دهد، استفاده شده است.

در روش میدانی، جامعه آماری این پژوهش را دختران دوره ی متوسطه شهر اصفهان تشکیل می دهند. براساس اطلاعات و آمار اخذ شده از گروه آمار و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تعداد دختران دانش آموز در دوره ی متوسطه سال تحصیلی 1389- 1390 برابر با 46270 نفر می باشد . در این تحقیق حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی با توجه به نواحی و مناطق محل تحصیل دانش آموزان استفاده می شود . اطلاعات مورد نیاز را با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری نموده و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی لازم و نرم افزار SPSS استفاده شده است.

1-8- تعاریف مفاهیم و اصطلاحات

مفاهیم و اصطلاحاتی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند ، به شرح زیر می باشند :

- رشد اجتماعی : منظور از رشد اجتماعی عبارت است از ، زمانی که افراد به سطحــی از مهــــارت در روابط اجتماعـی دست یافته باشند که بتوانند با مردم به راحتــی زندگی کنند و سازگاری داشتـه باشند ( وایتــزمـن ، 1375 : 60 ).

- تربیت اجتماعی : تربیت اجتماعی ساختن انسان در برابر امور و وقایع اجتماعی است تا عکس العمل های به جا نشان دهد و بتواند استعدادهای ذاتی خود را به نفع جامعه و فراخور نیازمندی های آن به ظهور برساند ( قرائی مقدم،1370: 16).

- اجتماعی شدن : اجتماعی شدن فرا گردی است که به واسطه آن هر فرد ، دانش و مهارت های اجتماعی لازم برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگـی گروهـــی و اجتماعی را کســـب می کند (بروم و سلزنیک ،1386 :90).

- مهارت های اجتماعی : به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه کـــه شخص می تواند با دیگران به نحـــوی ارتباط متقابــل بر قرار کند کــه به بــروز پاســـخ هـــای مثبت و پرهیــز از پاسخ های منفــی انجام گیرد ، مهــارت اجتماعی می گویند (کارتلج و میلبرن ، 1375: 33) .

- مقطع متوسطه : دوره آموزشی در نظــام آموزش و پرورش ایران ، که دانش‌آموزان بعد از پایان دوره آمـوزش راهنمایی وارد آن شده و به مدت سه سال ادامه دارد و پس از پایان این مدت دیپلم متوسطه دریافت می‌کنند.

- هم سالان (دوستان) : گروه هم سالان ، گروهـی است که درآن اعضـاء ، از موقعیــت و وضعیتی نسبتاً مسـاوی و روابط نزدیک برخـوردارند وشامـــل گروه هایی چون هم بازی ، محــــافل دوستان و گروه های کاری کوچـک می شود(گابریل وآلموند،1974: 84).

- خانواده : خانواده گروهی است اجتماعی و متشکل از افرادی که دارای روابط سببی (زن- شوهــر) ، و احیاناٌ نسبی (در صورت وجود فرزندان ) و گاه فرزند پذیری با یکدیگرند ( ساروخانی ، 1385، 143) .

- مدرسه : دومین واحد اجتماعی است برای تعلیم و تربیت کودکان که وظیفه آن آماده سازی نـسل جوان از طریق آموزش رسمی برای ورود به جامعه می باشد ( انصاری راد و همکاران ،1380)

- تلویزیون : تلویزیون یکی از رسـانه های جمعی‌ دیداری است که از لحاظ آموزش رسمــی ، جایـگاه ویژه ای داشته و به دلیل برد وسیعی که دارد ، یکی از بهتـرین وسایـل تفریحـــی ، خبری ، آموزشـــی و فرهنگی و تبلیغاتی می باشد ( معتمد نژاد ، 1379 :201).

1-9- کاربرد تحقیق :

از این تحقیق سازمان ها و گروه های زیر می توانند از ابعاد نظری و کاربردی آن استفاده نمایند:

1- خانواده ها ، که به بعد تربیت اجتماعی بیشتر توجه نمایند و از نتایج این پژوهش بهره برند.

2- مدارس دوره ی متوسطه که با توجّه به ویژگی های رشدی دانش آموزان در این دوره، از نتایج آن استفاده نمایند.

3- برنامه ریزان آموزشی که در هنگام هدف گذاری و برنامه ریزی به موضوع ترتبیت اجتماعی وکسب مهارت های اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد مهم تربیت توجّه نمایند.

4-کارکنان و معلمّان مدارس که از مبانی تئوری و نظری و نتایج آن درهنگام کاراستفاده نمایند.

5- دست اندرکاران رسانه های جمعی به ویژه بخش سیما ، که از مبانی نظری و بعد کاربردی‌‌آن در جهت تهیه و تدوین برنامه هایی که در اجتماعی کردن افراد وکسب مهارت های اجتماعی آنان مؤثر است، اقدام نمایند.

6- دست اندرکاران سازمان های مربوط به نوجوانان و جوانان که با توجّه به مبانی نظری و ابعاد کاربردی این تحقیق در جهت تهیه و تدوین برنامه ها و محیط هایی باشند که تعامل میان آنان را بیشتر و باعث شکل گیری گروه هایی شوند.

فصل دوم:

ادبیات تحقیق

فصل دوم : ادبیات تحقیق

گفتار اول-الف مفاهیم تحقیق

2-1-1 مفهوم رشد اجتماعی

جنبه ی اجتماعی رشد فرد، پایه و اساس زندگی انسانی او را تشکیل می دهد. ادامه ی زندگی انسان جز در جامعه جریان پیدا نمی کند. رشد اجتماعی کودک مانند سایر جنبه های رشدی او به تدریج گسترش پیدا می کند و تقریباً همه فعالیّت های او تحت تأثیر اطرافیانش قرار می گیرد. رشد و تکامل اجتماعی کودک با سایر مظاهر رشد و تکامل وی هماهنگ و کاملاً مرتبط است.

افراد وقتی از نظر اجتماعی « رشد یافته » محسوب می شوند که در این زمینه کاملاً به شکوفایی رسیده باشند. یعنی به سطحی از مهارت در روابط اجتماعی دست یافته باشند که بتوانند با مردم به راحتی زندگی کنند و سازگاری داشته باشند (وایتزمن،1375: 60)

رشد اجتمـاعی از آغاز ارتباط کودک با اطرافیـانش آرام آرام شروع می شود؛که ابتدا با والدین و نزدیکـان و بعد ها با اجتماع و دیگران نشان داده می شود.

منظور از رشد اجتماعی ، نضج فرد در روابط اجتماعی است به طوری که بتواند با افراد جامعه اش، هماهنگ و سازگار باشد. فرد را وقتی اجتماعی خوانند که نه تنها با دیگران باشد، بلکه با آنان همکاری کند.( شعاری نژاد، 1374: 516 )

رشد اجتماعی مهم ترین جنبه ی وجود هر شخص می باشد . چرا که رشد اجتماعی نه تنها در سازگاری و انطباق با اطرافیان مؤثر است ، بلکه در آینده ، در میزان موفقیّت شغلی و پیشرفت اجتماعی فرد نیز تأثیر دارد.

معیار اندازه گیری رشد اجتماعی هرکس ، میزان سازگاری او با دیگران است. این دیگران شامل همه است، از دوستان، معلمان، افراد خانواده و بستگان گرفته تا همسایه ها و... حتی کسانی که برای اولین بار با آن ها برخورد می کنیم ( وایتزمن، 1375 :6).

افراد هر چقدر که بیشتر یاد می گیرند و تجربه های بیشتری کسب می کنند؛ بیشتر به این واقعیّت پی می برند که از راه مبادله ی عواطف و احترام به دیگران و تعامل اجتماعی با آن ها است که به احساس رضایت دست می یابند و روز به روز بیشتر به یقین می رسند که احساس مفید بودن و خوشبختی آن ها به میزان رشد اجتماعی شان بستگی دارد.

رشد اجتماعی مانند رشد جسمانی و ذهنی یک کمیّت پیوسته است و به تدریج به کمال می رسد. برای بیشتر افراد، رشد اجتماعی به تدریج در طول زندگی به طور طبیعی و در برخورد با تجربه ها حاصل می شود و این همان کیفیتی است که به اصطلاح « کمال یا پختگی » نامیده می شود (وایتزمن، 1375 :7) .

به طور کلی منظور از رشد و تکامل اجتماعی این است که فرد بتواند روابط اجتماعی برقرار کند یا رشد و نمو لازم برای برقراری در روابط اجتماعی را بدست آورده باشد. به عبارت دیگر وقتی فرد یاد گرفت که با معیارهای گروه ، خلقیات و سنت ها هم نوایی کند و به مرحله ای رسید که توانست با جامعه اش ارتباط و تعامل داشته باشد؛ می گوییم از لحاظ اجتماعی رشد و تکامل یافته است. بنابراین ، احساس وحدت اجتماع و برقراری روابط متقابل میان افراد یک جامعه و همکاری با دیگران از جمله خصایص رشد و تکامل اجتماعی است. رسیدن به این مرحله از رشد مستلزم آن است که کودک در علایق خود تغییر بدهد، شیوه های جدید رفتار را فرا گیرد، و دوستان جدیدی انتخاب کند. فرد اجتماعی علاوه بر آن که مایل است با دیگران به سر برد، خواهان تشریک مساعی با آنان نیز هست. وی می خواهد کاری برای آن ها انجام دهد. فرد گروه دوست[1] یا گروه جو شدیداً مایل است با همنوعانش باشد و از تنهایی دل تنگ می شود و همین که خود را در میان گروه خود ببیند میلش ارضا می شود هرچند که با آنان تماس پیدا نکند.

همان طور که اشاره شد، در رشد اجتماعی : خانواده شامل (والدین، خواهران و برادران )، خویشان ، همسالان و دوستان، معلّمان و مربیان و کلیه افراد جامعه که در اطراف او وجود دارند نقش به سزایی دارند. در این میان نقش خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماعی به صورت غیر رسمی و سپس مدرسه به عنوان دومین نهاد که به صورت رسمی از طریق انتقال ارزش ها و هنجارهای جامعه نقش حساسی را بر عهده دارند.

منابع و مآخذ

الف) فارسی

کتاب

1-آگ برن و نیم کف، 1357، زمینه جامعه شناسی، ترجمه حسین آریان پور.تهران: انتشارات شرکت سهامی کتاب­های جیبی.

2- اتکینسون و هیلگارد، 1386، ترجمه حسن رفیعی و محسن ارجمند و حسن حمیدپور، زمینه روان شناسی ، تهران، انتشارات ارجمند ،ج1

2- ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری ،1387، نظریه های جامعه شناسی ،تهران ، نشر دانژه، چاپ سوم

4- ای.آر.لی جال،1375، به سوی سیاست­های ارتباطی واقع بینانه،ترجمه خسرو جهانداری، تهران ، انتشارات

سروش.

5- انصاری راد ، پرویز و علی حسین کبیری و مریم نادری ،1383، آموزش مطالعات اجتماعی (1)، قم، انتشارات صحفی

6- بدار ،لوک و ژوزه دزیل و لوک لامارش ،1380، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسن گنجی ،تهران

7- بست ، جان ، 1366، روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه طالقانی و بازرگان،تهران

8- بیرو ،آلن،1370 ، فرهنگ علوم اجتماعی ،ترجمه محمد باقر ساروخانی، تهران، انتشارات کیهان.

9- بی ریا هنگامه، رهنما سید احمد و همکاران،1375 ، روان شناسی رشد (2) با نگرش به منابع اسلام ، تهران ،انتشارات سمت

10- توسلی، غلامعباس،1387، نظریه­های جامعه شناسی ،تهران، انتشارات سمت.

11-جهانبخش،اسماعیل،۱382،راهنمای ساده کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای علمی با استفاده ازspss ، اصفهان، انتشارات دانش‌پژوهان.

12- حیدری، حسین،1387، روان شناسی رشد شناختی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، تهران ، انتشارات رشد فرهنگ.

13- خدایاری فرد، محمد، 1378، مسائل و نوجوانان و جوانان،تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.

14- دادگران ، محمد ،1379 ، مبانی ارتباطات جمعی ، تهران ، انتشارات فیروزه

15- راگ ادوارد ،کنراد و جورج براول، ،1382 ، پرسش کردن در دبستان. ،ترجمه علیرضا کیامنش و کامران گنجی، تهران ، انتشارات رشد، چاپ دوم.

16- راگ ادوارد ،کنراد و جورج براول،1382 ، توضیح دادن در دبستان ، ترجمه علیرضا کیامنش وکامران گنجی، تهران، انتشارات رشد، چاپ دوم.

17- شریعتمداری ، 1380، جامعه و تعلیم و تربیت، تهران،انتشارات امیر کبیر

18- شعاری نژاد ، علی اکبر ،1374 ، روان شناسی رشد، تهران، انتشارات اطلاعات ،چاپ دوازدهم

19- شعاری نژاد ، علی اکبر،1364، فرهنگ علوم رفتای ،تهران ، انتشارات امیر کبیر

20- علاقه بند، علی،1386، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر روان

21- فرگاس ، جوزف پی ،1379، روان شناسی تعامل اجتماعی (رفتار میان فردی) ،ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت، تهران، انتشارات ابجد، چاپ دوم.

22- قائمی امیری ،علی، 1364 خانواده و تربیت کودک، تهران، انتشارات امیری

23- قرائی مقدم، امان الله، 1380، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات کتابخانه فروردین.

24- کار تلج، جی و جی ، اف میلبرن ، 1375، آموزش مهارت­های اجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظری نژاد ، مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ سوم.

25- کرین، ویلیام، 1384، نظریه­های رشد (مفاهیم و کاربردها) ،ترجمه غلامرضاخویی نژاد و علیرضا رجایی، تهران، انتشارات رشد

26- کمالی، علی اکبر ،1374، بررسی مفهوم جامعه پذیری، تهران ، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی

27- کوئن، بروس،1380 ، درآمدی بر جامعه شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران، انتشارات آگاه

28- کوهن ، آلوین ، استانفورد. 1379 . تئوری­های انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، تهران، انتشارات قومس.

29- کدیور ،پروین، 1385، روان شناسی تربیتی ، انتشارات سمت، چاپ نهم.

30- لطف آبادی ،حسین ،1384، روان شناسی رشد نوجوانی، جوانی و بزرگ سالی، تهران ،انتشارات سمت،چاپ هفتم

31- ماسن ، پاول هنری و همکاران، 1375، رشد و شخصیت کودک ،ترجمه مهشید یاسایی ، تهران، نشر مرکز

32- متسون، جانی و توماس اولندیک ، 1384 ، بهبود بخشی مهارت­های اجتماعی کودکان ارزیابی و آموزش ،ترجمه احمد به پژوه ، تهران، انتشارات اطلاعات،چاپ اول.

33- معتمد نژاد، کاظم ، 1379 ، وسایل ارتباط جمعی ، تهران ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ،ج1

34- نجاتی، حسین ، 1376 ، روان شناسی«چگونگی رفتار با نوجوانان» ، تهران ، انتشارات بیکران

35- نیک چهر، محسن ، 1383، نظریه­ها در روان شناسی رشد (شناخت،شناخت اجتماعی،شناخت و عواطف)، تهران، انتشارات پردیس

36- هارجی، اون ، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون ، 1384، مهارت­های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت ، تهران ، انتشارات رشد، چاپ سوم

37- واتیزمن ، الیس ،1375 ، رشد اجتماعی(برای نوجوانان و خانواده ها) ، ترجمه سیما نظری ،تهران ، انتشارات اتحادیه انجمن های تحقیقات علمی

مقالات

1- جمشیدی،عفت و مریم سیف نراقی،1384 ،مقایسه مهارت­های اجتماعی دانش آموزان قبلاً به نارسایی­های ویژه یادگیری و دانش­آموزان عادی 8 تا 12 ساله.فصل نامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 15،سال پنجم،شماره 1 بهارص26 تا45

2- حسینی نسب، سید داوود و مرضیه دهقانی،1387، تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارت­های اجتماعی و بررسی دیدگاه­های معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 94 ص79 تا94

3- خوشکام، زهرا و مختار ملک پور،و حسین مولوی،1387 ،اثر بخشی آموزش حل مسئله گروهی بر مهارت­های اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی،فصلنامه علمی،پژوهشی پژوهشکده کودکان استثنایی سال هشتم،شماره2 ، تابستان ص141 تا156

4- رحیمی، جعفر و جمال حقیقی، و مهناز مهرابی زاده هنرمند، و کیومرث بشلیده، 1385 ، بررسی تأثیر آموزش جرأت ورزی بر مهارت­های اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش­آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه ، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم ، سال سیزدهم،شماره 1 ص111تا124

5- سلحشور ،ماندانا ،1385 ، کودکان ، مدرسه و مهارتهای اجتماعی مجله پیوند، شماره 328 ،ص24 تا32

6- شاهی، یوسف و سید محمود میرزمانی و غلامعلی افروز و معصومه پور محمدرضای تجریشی، و مسعود صالحی، 1388، تأثیر سطح تحصیلات والدین بر مهارت­های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش­آموزان مبتلا به نشانگان داون. مجله­ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی،سال یازدهم ، شماره 2 ص141 تا148

7- فاتحی زاده ، مریم و فاطمه فتحی، 1380، بررسی عملکرد مدرسه در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان ، پروژه تحقیقاتی چاپ نشده، آموزش و پرورش اصفهان.

8- کرامتی، محمد­رضا و ولی الله فرزاد و ، بهرام محسن پور و سید حسن علم الهدی،1386، تأثیر یادگیری از طریق همیاری بر تقویت مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان، نشریه مددکاری اجتماعی ، شماره 23

9- مستعلمی ، فروزان . سیمین حسینیان و سید منور یزدی ،1384، تأثیر آموزشی مهارت­های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ،18،سال پنجم، شماره 4 زمستان ص37 تا45

10- نادری ، فرخ و غلامرضا پاشا و فرزانه مکوندی ، 1386، تأثیر آموزشی مهارت­های اجتماعی بر سازگاری فردی - اجتماعی، پرخاشگری و ابراز وجود دانش­آموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز ، فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی،شماره­ی 33 پاییز ص37 تا62

11- نیس، عبدالکاظم و منیژه شهی، 1380 ،تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود ، عزت نفس ، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش­آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز ، مجله­ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره­ی سوم، سال هشتم ، شماره­های 1 و 2

12-یارعلی، جواد ،1381 ، بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی در کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمای تحصیلی (تحلیل محتوا) ، پروژه تحقیقاتی چاپ نشده، آموزش وپرورش استان اصفهان

پایان نامه ها

1-فتحی، زهرا ، 1378 ، بررسی تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی به شیوه مشاوره گروهی بر افزایش عزت نفس دانش­آموزان دختر مقطع دبیرستان تحت پوشش کمیته امداد منطقه 16 تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی

2-یعقوبی، حمید ،1376 ، تاثیر جرأت ورزی به روش گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران

ب-منابع لاتین

1-AndrasK,F.and Maston,J,L.(1985).social skills training for the mentally In L,L.Abate and M.A Millan(Eds),hand book of social skills training and research. New york.john wiley and sons,Inc.

2-Brown,c(1971).Factors affecting social acceptance of High school students.school review,62,151-155

3-christoff,K,A,Scott.Wo.N.Kelly,Ml.et al.(1985)social skills, and social problem training sky young adolescents. Behavior thrapy 16,468,471

4- Gabrhiel A . Almond.etal,comparative politiecs today: A world view, ( Boston: little brown and company , 1974).

5-L.a Greea and others.(1984), social skills training with elementary school students, Journal of Consulting and Clinical Child Psychology.pp.

 

 

تعداد صفحات:136

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.